Aquest post és un recordatori per als alumnes de:
FACULTAT DE CIÈNCIES POLÍTIQUES
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA (25200)
. Horari: Dimecres 9-10 h; Divendres 9-11 h
. Professor: Arnau Gonzàlez i Vilalta
. Despatx: Departament d’Història Moderna i Contemporània, Facultat de Lletres, despatx Grup d’Història del Parlamentarisme, Dimarts 11:15-12 h
. Mail: arnaugvilalta@gmail.com
. Blog: arnaugonzalezvilalta.blogspot.com
Objectius de l’assignatura
Al llarg de les sessions de l’assignatura realitzarem un repàs general dels esdeveniments històrics entre el 1918 i el 2001. Principalment es centrarà l’atenció a les problemàtiques històriques del continent europeu en general, però també situant en cada cas alguns exemples de països concrets i alhora la correspondència existent amb la història de Catalunya i Espanya. No per això es deixarà de tractar diferents esdeveniments de la resta del planeta. Així, del que es tractarà és de situar l’atenció en diferents aspectes no analitzats habitualment, buscant les contradiccions històriques i els elements de debat que permetin qüestionar diferents concepcions massa consolidades.
Temari general
- Europa i el món després de la I Guerra Mundial. El mapa polític.
- La URSS, la Itàlia feixista, el nacionalsocialisme alemany i la democràcia cristiana. Noves i velles ideologies: comunisme, feixisme, socialcristianisme.
- El Japó imperialista, els Estats Units dels feliços anys vint, el populisme sudamericà i el feixisme a Europa: Qvisling, Degrelle,...
- Catalunya, Espanya i Euskadi d’entreguerres: de la Dictadura de Primo de Rivera a la II República. Visió de la diplomàcia europea de la Catalunya autònoma, pancatalanisme i evolució del nacionalisme basc.
- El nazisme alemany: Hitler al poder (1933-1939) i el Frontpopulisme francès.
- La Guerra Civil espanyola i les seves implicacions internacionals. Els projectes separatistes del nacionalisme català, els intents de mediació i els contactes internacionals.
- La configuració de la dictadura franquista a Espanya. Repressió, exili i vida política catalana a l’exterior: el cas dels cercles demòcratacristians.
- L’esclat de la II Guerra Mundial.
- Nacionalisme identitari i feixisme: el nacionalisme croat abans i durant la II Guerra Mundial, l’irredemptisme italià a Còrsega i el nacionalisme bretó i la seva col·laboració amb els nazis.
- La derrota nazi i la configuració d’un nou món: la Guerra Freda i la Xina de Maó o el desastre del comunisme xinès.
- La independència d’Islàndia i els moviments d’alliberament al món colonial: la Guerra d’Algèria.
- Els conflictes secundaris de la Guerra Freda: Corea, Vietnam... i la Cuba de Fidel Castro (1959-?)
- Maig del 1968: la insatisfacció de la societat burgesa.
- L’estrany cas de la independència de Guinea Equatorial (1968) o una experiència democràtica en plena dictadura franquista.
- Moviments nacionalistes europeus violents: d’ETA a l’IRA, passant pel terrorisme cors o Terra Lliure.
- L’evolució política italiana en el dopoguerra: l’estabilitat-l’inestabilitat (1943-1990).
- Catalunya i Espanya en la darrera etapa del franquisme i la Transició.
- La política europea, entre la creació de la CEE i la caiguda del Mur de Berlín (1989)
- La desintegració de la Unió Soviètica (1991), el final de la Guerra Freda i un nou ordre mundial.
- Les guerres balcàniques (1990-1999) i l’inestabilitat constant.
- Àfrica un continent debastat, el final de l’Aparheid a SudÀfrica i les dictadures del Magrib.
- El món actual. L’11 de setembre de 2001 als EUA, l’avorriment polític europeu i la mort de les ideologies?
Mètode de treball
Seguint els criteris d’avaluació continua que implica Bologna, aquesta assignatura no tindrà examen. Per tant, caldrà realitzar una sèrie de comentaris, treballs i activitats que permetin l’avaluació de l’alumne, alhora que la participació en els debats que es realitzin a classe. Això implicarà una presència continuada a les sessions. Per altra banda, i a partir de les possibilitats existents, es treballarà molt amb materials disponibles a la xarxa i al blog del professor.
Avaluació
Cal llegir i fer una ressenya (10-15 p.) d’un llibre a escollir de les següents llistes. Cal comunicar-ho al professor.
- Stefan Zweig: El món d’ahir, Barcelona, Quaderns Crema, 2001 (reeditat), 539 p., 23,50 €
- A. Cirici, El temps barrat, Barcelona, Destino, 1973, 337 p.
- J. Fontana, Europa ante el espejo, Barcelona, Crítica, 2000, 200 p., 8,65 €
- A. Gonzàlez i Vilalta, Un catalanófilo de Madrid. Epistolario catalán de Ángel Ossorio y Gallardo (1924-1942), Barcelona, Servei de Publicacions de la UAB, 2008, 428 p., 25 €
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA (25200)
. Horari: Dimecres 9-10 h; Divendres 9-11 h
. Professor: Arnau Gonzàlez i Vilalta
. Despatx: Departament d’Història Moderna i Contemporània, Facultat de Lletres, despatx Grup d’Història del Parlamentarisme, Dimarts 11:15-12 h
. Mail: arnaugvilalta@gmail.com
. Blog: arnaugonzalezvilalta.blogspot.com
Objectius de l’assignatura
Al llarg de les sessions de l’assignatura realitzarem un repàs general dels esdeveniments històrics entre el 1918 i el 2001. Principalment es centrarà l’atenció a les problemàtiques històriques del continent europeu en general, però també situant en cada cas alguns exemples de països concrets i alhora la correspondència existent amb la història de Catalunya i Espanya. No per això es deixarà de tractar diferents esdeveniments de la resta del planeta. Així, del que es tractarà és de situar l’atenció en diferents aspectes no analitzats habitualment, buscant les contradiccions històriques i els elements de debat que permetin qüestionar diferents concepcions massa consolidades.
Temari general
- Europa i el món després de la I Guerra Mundial. El mapa polític.
- La URSS, la Itàlia feixista, el nacionalsocialisme alemany i la democràcia cristiana. Noves i velles ideologies: comunisme, feixisme, socialcristianisme.
- El Japó imperialista, els Estats Units dels feliços anys vint, el populisme sudamericà i el feixisme a Europa: Qvisling, Degrelle,...
- Catalunya, Espanya i Euskadi d’entreguerres: de la Dictadura de Primo de Rivera a la II República. Visió de la diplomàcia europea de la Catalunya autònoma, pancatalanisme i evolució del nacionalisme basc.
- El nazisme alemany: Hitler al poder (1933-1939) i el Frontpopulisme francès.
- La Guerra Civil espanyola i les seves implicacions internacionals. Els projectes separatistes del nacionalisme català, els intents de mediació i els contactes internacionals.
- La configuració de la dictadura franquista a Espanya. Repressió, exili i vida política catalana a l’exterior: el cas dels cercles demòcratacristians.
- L’esclat de la II Guerra Mundial.
- Nacionalisme identitari i feixisme: el nacionalisme croat abans i durant la II Guerra Mundial, l’irredemptisme italià a Còrsega i el nacionalisme bretó i la seva col·laboració amb els nazis.
- La derrota nazi i la configuració d’un nou món: la Guerra Freda i la Xina de Maó o el desastre del comunisme xinès.
- La independència d’Islàndia i els moviments d’alliberament al món colonial: la Guerra d’Algèria.
- Els conflictes secundaris de la Guerra Freda: Corea, Vietnam... i la Cuba de Fidel Castro (1959-?)
- Maig del 1968: la insatisfacció de la societat burgesa.
- L’estrany cas de la independència de Guinea Equatorial (1968) o una experiència democràtica en plena dictadura franquista.
- Moviments nacionalistes europeus violents: d’ETA a l’IRA, passant pel terrorisme cors o Terra Lliure.
- L’evolució política italiana en el dopoguerra: l’estabilitat-l’inestabilitat (1943-1990).
- Catalunya i Espanya en la darrera etapa del franquisme i la Transició.
- La política europea, entre la creació de la CEE i la caiguda del Mur de Berlín (1989)
- La desintegració de la Unió Soviètica (1991), el final de la Guerra Freda i un nou ordre mundial.
- Les guerres balcàniques (1990-1999) i l’inestabilitat constant.
- Àfrica un continent debastat, el final de l’Aparheid a SudÀfrica i les dictadures del Magrib.
- El món actual. L’11 de setembre de 2001 als EUA, l’avorriment polític europeu i la mort de les ideologies?
Mètode de treball
Seguint els criteris d’avaluació continua que implica Bologna, aquesta assignatura no tindrà examen. Per tant, caldrà realitzar una sèrie de comentaris, treballs i activitats que permetin l’avaluació de l’alumne, alhora que la participació en els debats que es realitzin a classe. Això implicarà una presència continuada a les sessions. Per altra banda, i a partir de les possibilitats existents, es treballarà molt amb materials disponibles a la xarxa i al blog del professor.
Avaluació
Cal llegir i fer una ressenya (10-15 p.) d’un llibre a escollir de les següents llistes. Cal comunicar-ho al professor.
- Stefan Zweig: El món d’ahir, Barcelona, Quaderns Crema, 2001 (reeditat), 539 p., 23,50 €
- A. Cirici, El temps barrat, Barcelona, Destino, 1973, 337 p.
- J. Fontana, Europa ante el espejo, Barcelona, Crítica, 2000, 200 p., 8,65 €
- A. Gonzàlez i Vilalta, Un catalanófilo de Madrid. Epistolario catalán de Ángel Ossorio y Gallardo (1924-1942), Barcelona, Servei de Publicacions de la UAB, 2008, 428 p., 25 €
Llibres amb link al blog d’A. Gonzàlez i Vilalta:
- S. Harty, Disputed State, Contested Nation: Republic and Nation in Interwar Catalonia, Tesi Doctoral, Universitat de Montreal, 1998, 379 p.
- M. Mcbride, From indifference to Internement: An examinationof RCMP to Nazism and Fascism in Canada. From 1934 to 1941, University of Newfoundland, Canadà, 1997, 357 p.
- A. D’Onofrio, Razza, sangue e suolo. Utopie della razza e progetti eugenetici nel ruralismo nazista, Universitá di Napoli, 2007, 160 p.
- J. M. Rúa: Convergència Democràtica de Catalunya i el món sindical (1974-1990), Tesi Doctoral, Universitat de Barcelona, 2006, 595 p. buscar a: http://www.tdcat.cesca.es/
- N. Bartulin, The ideology of nation and race: the Croatian Ustasha regime and its policies toward minorities in the independent state of Croatia, 1941-1945, Tesi Doctoral, Universitat New South Wales, Austràlia, 2006, 449 p.
- J. Trueta, The Spirit of Catalonia, Oxford University Press, Londres, 1946, 203 p.
- G. Wasen, Brancos e vermelhos: a Guerra Civil Espanhola através das páginas do jornal Correio do Povo (1936-1939) Brasil, Universitat de Porto Alegre, 2004, 139 p.
- F. Rodao, Relaciones Hispano-Japonesas, Tesi Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1993, 601 p.
- S. Harty, Disputed State, Contested Nation: Republic and Nation in Interwar Catalonia, Tesi Doctoral, Universitat de Montreal, 1998, 379 p.
- M. Mcbride, From indifference to Internement: An examinationof RCMP to Nazism and Fascism in Canada. From 1934 to 1941, University of Newfoundland, Canadà, 1997, 357 p.
- A. D’Onofrio, Razza, sangue e suolo. Utopie della razza e progetti eugenetici nel ruralismo nazista, Universitá di Napoli, 2007, 160 p.
- J. M. Rúa: Convergència Democràtica de Catalunya i el món sindical (1974-1990), Tesi Doctoral, Universitat de Barcelona, 2006, 595 p. buscar a: http://www.tdcat.cesca.es/
- N. Bartulin, The ideology of nation and race: the Croatian Ustasha regime and its policies toward minorities in the independent state of Croatia, 1941-1945, Tesi Doctoral, Universitat New South Wales, Austràlia, 2006, 449 p.
- J. Trueta, The Spirit of Catalonia, Oxford University Press, Londres, 1946, 203 p.
- G. Wasen, Brancos e vermelhos: a Guerra Civil Espanhola através das páginas do jornal Correio do Povo (1936-1939) Brasil, Universitat de Porto Alegre, 2004, 139 p.
- F. Rodao, Relaciones Hispano-Japonesas, Tesi Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1993, 601 p.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada